Vaniljbullar utan ägg och gluten

I helgen så bakade jag vaniljbullar för första gången med No egg. Jag utgick från ett recept i Sju sorters kakor, som jag sedan glutenfrianpassade och ersatte ägget med No egg i. Lite pilligt var det. Om du är laktosallergiker, prova att fylla bullarna med antingen fast sylt eller mjölkfri vaniljsås.


50 g jäst
175 g smör
5 dl gräddmjölk (2 dl vispgräde och 2 dl mellanmjölk)
1 dl socker
1 krm salt
1 msk fiberhusk
1 msk No egg utbalndat i 0.5 dl mellanmjölk
12 dl glutenfritt mjöl, plus mjöl till knådning

Fyllning ca 3 dl fast vaniljkräm.
Pensling och garnering: smält smör och strösocker.

Blanda ut fiberhusken i 1 dl mjölk. Smält smöret och värm upp mjölken. Låt svalna till fingervarmt. Blanda ner jästen och försäkra dig om att dem smät, blanda då ner fiberhuskblandningen och sedan resterande ingredienser.

Degen ska påminna om vanlig vetedeg, då är det färdig. Det kan vara lite mer eller mindre mjöl som krävs än de 12 dl, jag brukar blanda ner mindre mängder mjöl och sedan se på degen när de är klar. Om det behövs mer mjöl tillsätter jag 1 dl i taget.

Obs! Glutenfria degar ska endast jäsa en gång! Rulla ut degen till en lång rulle, skär av deg i lämplig storlek och platta ut den till en cirkel (ca 7 cm i diameter) Lägg en vaniljsåsklick på cirkeln och vik ihop den med skarven neråt. Lägg på en plåt under bakduk för jäsning i minst 45 minuter.

Grädda i 250-275º i ca 6-8 min. Pensla dem med smält smör och rulla dem i en skål med strösocker.

image16

Kommentarer
Postat av: pysslarens mamma

så goda!

2008-05-08 @ 19:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0