Julbord för allergiker

Det finns såååå mycket mat på julbordet som passar oss allergiker. Kanske kan det vara svårt att få tag i julmat ute på köpejulbord, men även där brukar jag få i mig ganska mycket mat bara jag förvarnar restauranten. Jag är inte allergisk mot laktos, jag har därför inte någon större vana med att äta laktosfritt. Här nedan försöker jag ge tips på olika julmat vid olika allergier. Eftersom jag är fiskallergiker är jag inte jättesäker på vad alla olika sillar och hemska lutfiskar innehåller. Jag bor dessutom i Stockholm, men med en fem år lång utflykt till Luleå inser jag att julbord inte ser likadana ut i hela Sverige. Revben finns därför med på julmatslistan, liksom den skånske sambons grönkål.
Jag begär ofta ganska mycket av de restauranter jag besöker, men jag är också mycket generös med beröm och uppmuntran till personal som verkligen anstränger sig. Hitentills har jag alltid blivit vänligt bemött OM jag bara sagt till i god tid innan mitt besök. 
Skinkan är griljerad med både ägg och ströbröd, vilket också ingår i köttbullar. Be restauranten att skära några skivor av skinkan innan den griljeras. 
Glutenfritt
Prinskorv, kolla dock om de steks tillsammans med köttbullarna
Sylta
Fårfiol
Olika korvar
Risgrynsgröt
Ris al la Malta
Olika sillar
Revben
Lutfisk, kolla dock vad såsen innehåller
Dopp i gryten, kolla dock om du får glutenfritt bröd och att doppet ej är samma som de andras
Grönkål
Rödkål
Äggfritt
Prinskorv
Sylta
Olika korvar
Revben
Fårfiol
Ris al la Malta
Sillar
Lutfisk
Olika bröd, var dock observant på att lussekatter ofta penslas med ägg
Grönkål
Rödkål, ibland kan det vara ägg till, vad observant här!
Fiskfritt
Allt utom sill och lutfisk. Av etiska skäl skall ål ej förtäras
Nötter och mandlar
Att tänka på under julen: småkakor innehåller ofta nötter eller mandel.
I risgrynsgröten förekommer ibland mandel, be att restauranten lägger ett russin i gröten tills du kommer istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0