Äggfria maränger

Jag vet att många inte lyckas med det här receptet, och att det blir mer utflytna kakor och inte fluffiga maränger. Därför hänvisar jag inte längre till det här receptet utan till att köpa en mix från Angel Foods.

Ingredienser till 25 maränger

2,5 dl florsocker
1 dl vatten
4 st gelatinblad

1. Sätt ugnen på 125°. Blanda socker och vatten i en kastrull och koka ihop till en tjock sockerlag, ca 5 min. Lägg under tiden gelatinbladen i kallt vatten.
2. Lyft upp gelatinbladen och smält dem direkt i den varma sockerlagen. Vispa med elvisp ca 6-8 min tills det blir en seg massa.
3. Klä en plåt med bakplåtspapper och klicka med hjälp av två skedar ut smeten. Eller spritsa ut smeten med en sprits. Grädda 35-45 min. Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar med ugnsluckan på glänt.

Marängerna borde gå bra att både smaksätta och färgsätta efter tycke och smak.

image26



Kommentarer
Postat av: Maria

Det står att det går att köpa äggfria maränger...Var finns dom,vilket märke?

Mvh Maria

2009-02-22 @ 23:57:19
Postat av: Angelica

Hej!

Jag har prövat detta receptet fem gånger nu, men har alldrig lyckats få dom lika fina som dina. Mina sprider sig och flyter ut samt att allt inuti flyter ut. Så de blir hårda ihåliga skal med en stor pöl av socker runt. har du några tips, dina blev så fina och perfeckta.

MVH,

Angelica

2010-02-15 @ 16:17:05
Postat av: Madeleine

Har också testat nu och dom var verkligen svårspritsade för smeten blev så hård, sen var dom så fina på plåten innan dom åkte in i ugnen. Då rann dom ut till stora fula pölar bara :( 3-åriga sonen blev verkligen besviken!

2010-07-28 @ 19:47:21
URL: http://mongomadeleine.blogg.se/
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Hej,



De äggfria marängerna som finns att köpa är flera olika märken. Jag brukar oftast hitta "Va Gott".

2011-06-26 @ 20:43:41
URL: http://odlingspyssel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0