Majonäs utan ägg

Visst är det möjligt! (Och visst lever bloggen!) Sedan sist har jag visserligen börjat äta gluten, men ägg är fortfarande no-no.
Ville prova det här med att göra egen majonäs, trodde verkligen att det inte skulle gå. Men sojamjölk är mitt nya undiversalmedel.
Såhär gjorde jag:
1 dl sojamjölk
ca 3 dl rapsolja
1 msk vitvinsvinäger
1 msk skånsk senap
en gnutta salt
Först mixade jag ihop mjölk och alla kryddor. Sedan mixade jag ner oljan med en stavmixer. Anledningen till att det står 3 dl är för att jag inte kan säga exakt hur mycket olja jag hade i. Jag mixade tills majonäsen blev så tjock jag ville ha den.
Hur som helst, det blev jättegott och jag kommer aldrig mer köpa äcklig veganmajonäs i butiken.

Kommentarer
Postat av: Maria

Hurra! Bloggen lever!

2010-10-04 @ 11:16:48
URL: http://minigan.blogg.se/
Postat av: Miriam Länström

Hej! Här är ju en guldgruva för mej! Jag jobbar som kokerska på ett dagis och har två äggallergiker!

Kommer gärna åter......

Mvh Miriam

2010-10-04 @ 17:27:20
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Linn

Du är grym! :) Jag är 18år och har varit allergisk mot ägg i hela mitt liv, dina recept hjälper mig och min familj något otroligt. Trodde aldrig att jag skulle kunna äta majonäs. :)

2010-10-04 @ 17:30:52
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Tack så mycket! Då och då uppdaterar jag bloggen när jag kommer på något extra bra ägg-fritt recept :)

2010-11-20 @ 20:28:38
URL: http://odlingspyssel.blogg.se/
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Tack så mycket! Då och då uppdaterar jag bloggen när jag kommer på något extra bra ägg-fritt recept :)

2010-11-20 @ 20:30:17
URL: http://odlingspyssel.blogg.se/
Postat av: Annika

Har en son som är äggallergiker och vill bara tipsa er om att Kavli´s lättmajonnäs inte innehåller ägg och den är helt ok i smaken.

2011-03-08 @ 15:33:47
Postat av: ida

Hej



Är det inte så att lätt-majonnäs är äggfri?



2011-03-12 @ 17:12:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0