Äggfria Munkar

Donuts... mmm verkligen en utmaning att göra äggfria. Receptet är från början ett amerikanskt recept, där 1/4 av mjölmängden är sk "strong flour" dvs mjöl med extra mycket gluten. Jag har inte förfinat receptet än, mer eller mindre mjöl/mjölk kan behövas.

2,4 dl glutenfritt mjöl
0,5 tsk fiberhusk
0.5 pkt jäst
2 tsk socker
0.5 tsk salt
0.5 tsk vanilj (jag använder mig av ekologisk koncentrerad vanilj)
1,2 dl fingervarm mjölk
1 msk mjukt smör

Rör ut jästen i mjölken, rör ner fiberhusken blanda. Rör ner resten av ingredienserna och knåda degen (tillsätt ev mer mjöl vid behov) Rulla ut degen till små fingrarforma och låt jäsa i 30 minuter. Fritera i olja, ca 1 min på vardera sida, och doppa dem i socker.


Obs! Oljan är för kall om munken inte jäser!






Kommentarer
Postat av: Nina

Tack för receptet! Idag har jag testat baka dom, hur enkelt som helst och dom blev jättegoda! :)

2011-09-02 @ 17:22:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0