Bananpannkaka

Pannkakor är kluriga att göra utan både ägg och glutenmjöl. 30 års övande har dock gett att jag numera kan stega ganska tunna pannkakor, utan attde går sönder. Jag föredrar att inte använda Noegg i pannkakor, detta eftersom jag ännu inte riktigt lärt mig hantera "segheten" som blir. Inte heller har jag i fiberhusk eller pofibrer. Men! Banan kan jag ha i då och då. En mosad banan ersätter nämligen utmärkt ägg i pannkakor, sockerkakor och andra goda efterrätter. Dessutom gör det goda banansmaken att du inte behöver ha så mycket sylt till pannkakan, smart va?

Det här receptet är lagom till två vuxna normalätare

2dl glutenfritt mjöl
1 tsk salt 
3 dl mjök (eller ersättning)
2  mosade bananer
Smör/margarin att steka i

Gör så här:
Vispa ihop alla ingredienser utom bananerna. Låt smeten stå och tjocka till sig i en timme. Om den är för tjock eller tunn, tillsätter mer mjölk/mjöl. Mosa bananerna och vispa smeten jämn.

Obs! Smeten blir tjockare än vanlig pannkakssmet. Häll i varm stekpanna med mycket smör och stek som vanligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0