Kräftskiva? Surströmming?

Måste säga att jag föredrar surströmmingsfester framför kräftskivor. Mest för mandelpotatisens skull om inte annat. Här kommer lite tips på allergianpassad mat för båda typerna av fest. Förslagen är anpassade till att exkludera ägg, gluten, fisk, skaldjur, nötter och mandlar. Jag förstår att många som läser den här bloggen även utesluter köttprodukter och mjölk och försöker därför att skriva så det passar er också, även om fokus ligger på ägg och glutenfritt.

Förslag:

Köp Sempers goda halvcirkelknäckebröd, ha ett eget smör till allergikerna/veg. Detta då "dubbeldoppning" kan vara förödande.

Det finns veganska räkor på Goodstore, kanske mer roligt än ätbart. Men ett givetsamtalsämne!

Baka glutenfritt bröd i form av kräftor, tillsätta 1 msk torkad ditt i degen. Använda russin som ögon.



Knäcke-mandelpotatis-smör-västerbottensost-gräslök/rödlök-macka

Bred knäckemackan, hyvla en bit västerbotten, skiva en mandelpotatis eller två och lägg som pålägg, strössla med gräslök eller rödlök. Supergott!

Potatissallad med dill

Koka potatisen och tärna. Låt svalna. Blanda under tiden 1 msk torkad dill, 2 krossade vitlöksklyftor, 250 g cream fraiche (eller laktosfritt alternativ) 1 dl äggfri majonäs (finns numera på större ICA) 1 hackad rödlök. Blanda alla ingredienserna, smaksätt med salt och peppar.

Västerbottenspaj

Det här är en paj som äts kall, jag har fortfarande inte hittat den perfekta varianten på äggstanning med NO Egg. Det är även svårt att tala om mängder. Börja med att baka pajskalet i ugnen. Gör en ostsås med västerbottensosten, mycket ost ska det vara. Koka upp vispgrädde i en kastrull, passa så den inte bränns, häll i minst 3 dl riven västerbottensost och passa så det inte kokar, när osten är smält häll såsen i pajskalet och låt svalna. Servera kall.


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!



Jag vill bara säga stort tack för din blogg och dina fantastiska recept!



Jag är mamma till två glutenintoleranta pojkar och jag är själv kraftigt äggallergisk, vilket gör att jag ofta känner mig begränsad i vad jag kan baka till barnen.



När jag läser din blogg blir jag dock full av entusiasm!



Jag har ytterligare två barn utan allergier eller intoleranser och det som är så roligt med dina recept är att alla tycker att det är så gott, även de som kan äta allt!



Hoppas att du inte har några planer på att sluta, tack igen för jättefina recept!



Glada hälsningar från Anna i Malmö

2009-08-30 @ 19:30:30
Postat av: en annan maria

Haha! Kräftbröd, underbar idé. Hoppas att jag kan få till lika fina kräftor i sommar...

2009-12-03 @ 10:05:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0