Lussekatter, saffransbröd och receptfusk

Igår bakades det här hos Odlingspysslaren/äggfrittbloggaren.

Pepparkaksdegen gjordes ganska slaviskt från Hemmets journals överlägset proffsiga recept, jag uteslöt endast jäsmedel och dubblerade kanelen.
Saffransbrödet fuskades det å andra sidan friskt med. När man fuskar, eller läs förbättrar om du så vill, ett recept så riskerar man två saker: om det går bra vet du inte varför och om det går dåligt kan du alltid skylla på att du inte heller nu vet orsaken. Men igår gick det bra, väldigt bra. Sitter och analyserar varför lussekatterna blev så bra, och dessutom återskapa receptet.
För en gångs skull hade jag inte smör hemma, utan jag var tvungen att använda margarin.
Jag började med att röra ut fiberhusken och potatisfibrerna i mjölken, sedan hällde jag i vaniljkesellan när jag ändå höll på. Att jag inte värmde mjölken har med jästen att göra. Jästen hällde jag i en tekopp, på med allt socker och salt och några droppar kallt vatten. Jästen smälter nu och sedan blandade jag jästblandningen och mjölksmeten med varandra. Detta för att jag har negativa erfarenheter av jäst och fiberhusk, det brukar alltid strula tills sig för mig och jag ville nu prova den här varianten.
Margarinet smälte jag i micron och sedan ner i smeten, utan att kyla ner det eller något sånt. Men andra ord har jag kickstartat jästen, och måste kalljäsa degen, dvs låta den jäsa minst i 1 h.
Jag blandade ner mjölet, fick degen att gå ihop. Degen var nu mycket mycket kladdig, så kladdig att den inte skulle gå att knåda egentligen. Jag lät den jäsa i 10 minuter i bunken, lyfte sedan ut den fortfarande mycket kladdiga degen och knådade nu med mycket lätt hand på en mjölat bord. Mycket lite mjöl knådades in i degen, max 1 dl på hela degen. Hela tiden är degen mycket lös, konsistensen kan liknas vid fast potatismos, och jag arbetar snabbt med mjölade händer när jag formar saffransfigurer.
Bröden får sedan jäsa i en timme, och sedan gräddades de i 200 grader i max 10 minuter. Jag penslade både före och efter gräddning med smält margarin.
Resultatet blev lysande.
1 burk vaniljkesella
5 dl standardmjölk
ca 2 msk fiberhusk
1 pkt jäst för söta degar
2 tsk bakpulver
ca 0.5 dl potatisfibrer
ca 12 dl Finax röda mix
1 gr saffran
russin
2 dl strösocker
1 tsk salt
200 g margarin

Kommentarer
Postat av: Lina

Kan man använda den orange mjölmixen sitället? Utan vetestärkelse?

2011-11-21 @ 11:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0