Pepparkakshus, gluten och äggfritt

Förra året gjorde jag ett muminpepparkakshus som var både gluten- och äggfritt. Då jag tål laktos använder jag mig alltid av riktigt smör i mina recept, men margarin fungerar bra det med.
Ursprungligen använde jag mig av Hemmets Journals pepparkaksrecept, de är jättejätteduktiga (Ebba heter damen som gör recepten) på glutenfritt, men tyvärr ersätter de bindemedlet gluten med ägg i den absoluta majoriteten av alla allergirecept. Supertråkigt, tycker jag. Kanske skulle det vara en bra idé att göra allergirecept istället för glutenfria recept, alltså att utesluta de absolut vanligaste allergenerna gluten, ägg, laktos, nötter och mandlar? Det är bara en tanke.
Hur som helst, receptet på pepparkakorna hittar ni hos Hemmets Journal, jag använde inte bakpulver i mitt pepparkakshusdeg. Tycker det är lite onödigt, men folk får göra som de vill.
Kristyren tillverkar jag av florsocker och enbart citronsaft. Ungefär ett paket florsocker går åt, kristyren tar lång tid på sig att torka, jag brukar göra kristyren på huset på kvällen och sedan sätta ihop det med smält socker dagen efter.

Kommentarer
Postat av: Maria

Gud så sött!

2009-12-02 @ 11:54:51
URL: http://minigan.blogg.se/
Postat av: en annan maria

Vilket fantastiskt pepparkakshus! :)

2009-12-03 @ 10:02:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0