Madeleinekakor?

Va? Är hon helt galen nu? Madeleinekakor består ju av 101% ägg...typ. Jo, och det är därför det tar så lång tid för mig att få till det här receptet. Jag har inte ens hunnit halvvägs, men när jag var inne på den hemska tyska lågprisbutiken kunde jag inte låta bli att köpa en plåt med madeleineformar. Sambon, som inte är ett dugg allergisk, menar att det är ett hopplöst projekt. Jag har ju inte ens en aning om HUR kakorna ska smaka, eller hur konstistensen ska vara...

Ursprungsreceptet ser ut så här:

75 g smör
3/4 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl vetemjöl
finrivet skal av 1/4 citron

Receptet talar om för mig att det är en sockerkaksliknande kaka, fast utan bakpulver. Sambon berättar dock att kakorna är hårda, krispiga på ytan och smördegiga i mittet. Jag fattar inte alls vad han menar, men som sockerkaka ska de INTE smaka och kännas. Kakan ska inte vara porös, inte smulig utan mittemellan. Jahapp...

Äggen är ju den magiska ingrediensen. Ett ägg tycker jag går bra att ersätta med No egg, fler än så och degen/smeten blir annorlunda. Bakpulver saknas och kan inte användas som äggersättning utan att ge för mycket smak. I mitt försök kommer jag dock att tillsätta en halv tsk med bakpulver och No egg motsvarande 1,5 ägg. Rapportering kommer senare!


Glöm inte att kolla in Odlingspyssel. Där finns flera äggfria recept.




Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för en fantastisk blogg! Förstår att den inte är din första prioritering, men alla tips och recept uppskattas! /Maria den äggallergiska

2009-09-20 @ 14:11:01
URL: http://minigan.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej igen!



Du som är så otroligt kreativ. Hur svårt tror du att det är att göra Wienerbröd utan ägg?



mvh /Maria

2009-10-03 @ 13:05:50
URL: http://minigan.blogg.se/
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Det går alldeles utmärkt att göra weinerbröd utan ägg, köp färdig smördeg, de stora märkerna är äggfria. Har sett att vissa har lite lite socker i degen, så jag har provat att försiktigt pudra över florsocker över degen när jag ändå kavlar och viker.

2011-06-06 @ 21:37:19
URL: http://odlingspyssel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0